İlk İslâm fetihleriyle ele geçen bölgelerde kökeni Asur ve Bâbil sürgününe dayanan irili-ufaklı pek çok Yahudi cemaati Müslümanların idaresine girmiştir. İslâm idaresinde "zimme" adı verilen bir "teminât"la hukukî statü kazanan Yahudiler bu statü ile can ve mal emniyeti yanında din dil ve kültür hürriyeti elde etmiş ilmî ve iktisadî hayatta da benzer güvencelere sahip olmuşlardır. Bu bakış ve uygulama Yahudilerin İslâm toplumuyla kaynaşmasını hızlandırmıştır.
İslâm dünyasında o dönem Avrupa'sında olduğu gibi meslekî gettolar hiçbir zaman olmamıştır. Dindaşları Hıristiyanlar tarafından bayağı işlerde çalıştırılırken İslâm dünyası Yahudileri vezirlik gibi bürokrasinin en üst noktası da dahil kabiliyeti ve imkânı varsa zanaat ve meslek gruplarının istediği dalında faaliyet göstermiş hatta belli mesleklerde söz sahibi olmuşlardır.
Yahudilerin tarihlerinde temasta bulunup en fazla etkisinde kaldığı medeniyet Ortaçağ dünyasına her manada hakim olan İslâm medeniyeti olmuştur. Tarih boyunca İslâm medeniyetiyle olduğu kadar başka hiçbir medeniyetle bu kadar yakın ve verimli birliktelik yaşamayan Yahudiler bu medeniyetten özgür ve verimli bir kazanç sağlarken bağımsızlık ve bütünlüğünü Helenleşmiş toplum ve modern dünyada yapabildiğinden daha iyi koruyabilmiştir.
Bu faaliyetler belli ekonomik standart ve özgürlüğü yakalamış bir toplum tarafından gerçekleştirilmiştir ki bunun ortaya çıkmasındaki en önemli etken de İslâm medeniyetinin Yahudilere sağladığı ortam olmuştur. Bu dönemde Yahudiler İslâm medeniyetine dahil olmakla kalmamış bu medeniyetin etkisiyle yeni bir Yahudi kültürü de ortaya koymuşlardır. İslâm medeniyetinin zirvesi kabul edilen IX ve X. asırlar Yahudiliğin her yönüyle tekâmülü anlamına gelmektedir. Bu asırlar Yahudi tarihinde de "Altın Çağ" kabul edilmektedir. Yahudi hukuku ibadeti dinî şiir ve edebiyatı sistematik hale getirilmiş ve günümüzde dahi kaynak vazifesi gören klasik metinler bu asırlarda telif edilmiştir.
Kitapta işte bu iki önemli konu (Yahudilerin Abbâsî ve Fâtımî dönemlerindeki iktisadî ve ilmî faaliyetleri) İslâm ve Yahudi tarihi kaynaklarından (Âramîce responsalar İbrânîce ve Yahudice-Arapça Geniza dokümanları) hareketle ele alınmakta ve Yahudi literatürü Türkçede ilk kez bu şekilde derinlemesine işlenmektedir.